Konserv, en matmusikal2018-11-21T11:30:11+00:00

Project Description

Konserv, en matmusikal

  • Riksteatern 2005-06
  • 60 föreställningar i hela landet med stort gensvar av publik och kritik.
  • Gunilla Bergerham – Mia Nilsson – Eva Bäckman

Här kan du läsa SvD-recension :

Publicerat 23 oktober 2005 05:30

Ett mysparodiskt drömspel

Konserv – en nykokt kompott av mat, musik och minnen
Teater ettettett/ Riksteatern Musikmuséet

Av: Gunilla Bergerham
Medverkande: Gunilla Bergerham, Eva Bäckman, Mia Nilsson, Malin Hülphers, Jan Levander, Anders Åstrand
Regi: Johan Schildt
Kabaré

Musik: Malin Hülphers/Jan Levander

Under locket på kabaré-pjäsen Konserv bor många berättelser. Det är ett mysparodiskt drömspel som rullas upp i två olika tidskikt: mellan stormen Gudruns ingrepp i körtjejernas festförberedelser i ett övergivet, lantligt kök, och den skillingtrycksbittra tragedi som friläggs vid upptäckten av ett skafferi med konserver daterade 1954. Deckarstämning infinner sig när spöken tittar fram bakom pärlsponten, och vi anar att köksredskapen spelat huvudrollen den gång då lyckans fyrklöver torkade in för gott på den kärlekslösa gården. Där är den trosvissa Nellie (Mia Nilsson), som blivit förälskad i slaktaren Otto över en Kalvfilé Oscar; och Ottos stumfilmsgroteska systrar (Gunilla Bergerham och Eva Bäckman) som konserverar både frukt
och känslor i folkvisetakt.

Tillbaka i nutidensfeststök finns risken att myskvalitéerna hos kalaspinglan Nina, Nellies pasta och pestofixerade dotterdotter, och den vilsna mamman Anna förvandlar den bakomliggande tragedin till farsartad melodram.
Men humorn har en given funktion i denna didaktiska matkabaré, som i sina bästa ögonblick är en snäll variant av Shockheaded Peter (Pelle Snusk), med drastiska mamma-barn sketcher – som när den motsträviga 4-åringen kastar potatisplättarna i golvet till ångestfylld fusionsjazz, och ser sin mormor drabbas av en operamässigt överspelad hjärtattack. Såna infall tar udden av pretentiösa inslag, som den Gudrun Sjödéndraperade Maggans monolog efter strömavbrottet, där vi får veta att de självlysande konserverna i skafferiet är Framtidens Föda – “när orkaner och miljöförstöring fört oss in i en återvändsgränd”.
Avväpnande är också Malin Hülpers vemodiga dragspelsballader och Anders Åstrands anarkistiska kastrullkonserter, och man skrattar av igenkänning åt de
ögonblick där smak blir minne, musik och liv.

SOFIA NYBLOM
kultur@svd.